Døden i luften

Nelson DeMilles bog "Tavse vidner" har skabt fornyet debat om TWA Filght 800. Bogen er netop oversat til dansk og skal her anbefales. I artiklen nedenfor kan interesserede læse mere om de konspiratonsteorier, der knytter sig til katastrofen. Artiklen er beskyttet af copyright og må ikke bruges uden forudgående aftale med forfatteren.

TWA Flight 800

Den 17. juli 1996 lettede TWA Fight 800 fra John F. Kennedy Airport i New York. Flyet var et Boeing 747 på vej mod Paris med 230 mennesker om bord. Kl. 20.31 kun 12 minutter efter take off eksploderede flyet ud for Long Islands kyst. Alle flyets 230 passagerer døde i ulykken, men hvem eller hvad forårsagede den dødbringende eksplosion?

Lige efter ulykken var de fleste overbeviste om, at der var tale om et terrorangreb, og efterforskningen var fra starten sporet ind på at lokalisere gerningsmændene. Først måtte man dog kortlægge ulykkens omstændigheder. Man håbede, at flyets sorte boks ville give svarene, men den sorte boks afslørede kun en pludselig og uventet eksplosion. Vidner kunne fortælle, hvordan eksplosionen rev jumbojetten midt over og oplyste himlen i et forfærdeligt øjeblik, hvorefter de brændende flydele styrtede i havet.

Vragdelene fra flyet blev hævet, og i en gammel flyhangar samlede efterforskerne det eksploderede fly, som var det et kæmpe puslespil. Mere end 90% af flyet blev bjærget fra havbunden, og håbet var, at det genskabte fly ville afsløre, hvad der havde forårsaget eksplosionen. De mange flydele blev samlet, og langsomt genopstod store dele af flyet som en uddød dinosaurus i et museum.

Hele efterforskningen var ekstremt dyrt, men intet blev sparet i jagten på en forklaring. Dette opklaringsarbejde er en tankevækkende kontrast til færgen Estonias forlis i 1994, hvor myndighederne lod skibet ligge på havets bund og på et tidspunkt endda forsøgte at dække det sunkne skib med cement. Det til trods for, at 852 mennesker døde på Estonia under uklare omstændigheder.

Konklusionen på de omfattende undersøgelser var, at TWA Flight 800 sprang i luften efter en eksplosion i den centrale brændstoftank. Normalt er flybrændstof ikke særligt letantændeligt, men den centrale brændstoftank var næsten tom, og dampe fra flybrændstof er mere eksplosive. Man kunne ikke med sikkerhed fastslå, hvorfor brændstoftanken eksploderede. Men det gensamlede fly viste ingen spor efter bomber, og der var heller ingen tegn på, at TWA 800 skulle være blevet ramt af et missil. Efterforskernes teori er derfor, at dampene i brændstoftanken blev antændt af en gnist fra en defekt elledning. Med den forklaring lukkede myndighederne sagen.

Men en lang række spor og omstændigheder talte mod den officielle forklaring. En af de store udfordringer til den officielle forklaring er, at mange af vidnerne til eksplosionen havde set en lysstribe flyve op fra jorden og ramme flyet. Disse vidneudsagn tydede på, at det var en raket eller et missil, der havde forårsaget eksplosionen. Nu skal vidneudsagn altid tages med forbehold, men der var faktisk mere end 100 vidner, der beskrev lysstriben som noget, der fløj op fra jorden og ramte flyet. Myndighedernes modargument var, at vidnerne måtte have oplevet en optisk illusion. Myndighederne mente simpelthen, at vidnerne havde opfattet flammerne fra flyet som noget, der kom op fra jorden. Da flyet eksploderede, knækkede det midt over. Forenden styrtede i havet, mens bagenden steg 800 meter, inden den begyndte at falde. Myndighederne mener, at dette kan havde medvirket til at skabe en optiske illusion, som kan forklare de mange vidneudsagn. Mange af vidnerne har imidlertid reageret meget kritisk på myndighedernes forklaring. De mener godt at kunne kende forskel på op og ned, og de fleste vidner hævder, at myndighedernes grafiske rekonstruktion på ingen måde ligner det, de så på himlen den skæbnesvangre aften.


Vidnernes observation støttes af andre spor, bl.a. et uidentificeret skib, som sejlede væk fra området efter ulykken og nogle radarobservationer, der muligvis kunne understøtte missil- teorien. Konspirationsteoretikerne mener også, at efterforskerne var mistænkeligt længe om at aflytte flyets sorte bokse, og de mistænker derfor myndighederne for at have redigeret optagelserne.

Der er således spor, som kunne tyde på, at TWA Flight 800 katastrofen ikke var et resultat af en teknisk fejl. Men hvis det var et missil, der ramte flyet, hvem stod da bag attentatet, og hvorfor skulle myndighederne dække over et sådan terrorangreb.

En forklaring kunne være, at der var tale om et amerikansk ”hovsa-missil” fra en flådeøvelse i området. Hvis nogle under den amerikanske flådeøvelse var kommet til at affyre et missil, som kort efter ramte et jumbojet med 230 mennesker om bord, så ville der sikker være stærke kræfter indenfor militæret, som prøvede at holde et sådant uheld hemmeligt. Men det ville være svært at dække over, fordi der sandsynligvis ville være mange vidner blandt personalet i flådeøvelsen.

En af dem, der hævder, at ulykken var et resultat af et hovsa-missil er John F. Kennedys tidligere pressetalsmand Pierre Salinger, der tilmed hævder, at han har set fortrolige dokumenter, der bekræfter teorien. Men hovsa-missilet er kun en af flere teorier om flykatastrofen.

Andre mener, at der var tale om et regulært terrorangreb, som blev skjult for offentligheden pga. det forestående amerikanske præsidentvalg. Umiddelbart lyder forklaringen søgt, men hvis der var tale om et terrorangreb, ville det uden tvivl have skadet Bill Clintons chancer for at blive genvalgt. Republikanerne er nemlig kendt for en hårdere kurs overfor terror, og ville derfor være blevet styrket i den forestående valgkamp. Derfor kunne der være politiske kræfter, der havde en interesse i at skjule et terrorangreb.

På den anden side skulle man forvente, at bagmændene ville kontakte medierne for at få omtale, men i de seneste år har man faktisk set en tendens til, at terrorgrupper ikke længere pr. automatik tager ansvar for deres angreb. Det kan også være, at terroristerne gik stille med dørene, fordi de ramte det forkerte fly. Det er nemlig muligt, at deres mål faktisk var det israelske El Al fly, der skulle været fløjet på det tidspunkt, hvor TWA 800 blev skudt ned.

Det er ikke fantasien, det kniber med, når der udtænkes teorier om mulige årsager til katastrofen. Nogle mener således, at flyet blev ramt af et meteor. Andre hævder, at der var tale om et helt nyt og ukendt energivåben, der blev affyret mod det uskyldige rutefly. Atter andre tror, at det var en boble af metangas fra havets bund, som ramte flyet og fik det til at eksplodere. Endelig er der selvfølgelig også nogle, der tror, at flyet blev skudt ned af en UFO.

© Lars Bugge 2005