Da den amerikanske prins døde

Amerika styres af præsidenter. Alligevel havde USA en prins. En tronarving som pressen fulgte fra den dag, han blev født. Godt nok skulle han vælges, men hvis han bare klarede sig nogenlunde gennem livet, ville det amerikanske folk en dag vælge deres prins til præsident. Men prinsen havde også fjender, som måske ønskede at eliminere ham, inden han kunne gøre krav på sin trone.

Den amerikanske prins var John F. Kennedys søn John F. Kennedy jf., bedre kendt under kælenavnet John-John. Han var berømt, fra hans tog sit første åndedrag, og han voksede op i Det Hvide Hus, tilbedt af amerikanerne. Trods et liv i luksus og berømmelse fik han en barsk start på livet, da hans far blev skudt, inden han fyldte 3 år. På sin treårs fødselsdag var han til sin fars begravelse. Under ceremonien trådte den lille dreng frem og gjorde honnør som en afskedshilsen til sin far. En handling der vandt amerikanernes hjerter i en grad, så han fra det øjeblik var Amerikas første og måske eneste prins.

Selv om hans mor prøvede at beskytte ham og hans søster Caroline, så førte han et liv i rampelyset. Uanset om han skændtes med sin kæreste i parken, dumpede til en eksamen eller nedlage endnu en kvindelig skønhed, så var det tophistorien i de amerikanske medier. Han havde arvet sine forældres smukke gener og blev i 1988 kåret som den mest sexede mand i live. Han levede i mange år det vilde liv som Amerikas mest eftertragtede ungkarl, indtil han i 1996 giftede sig med modellen og designeren Carolyn Bessette. De skulle blive sammen indtil døden.

Deres skæbnedag blev fredag den 16. juli 1999, hvor de sammen med Carolyns søster Lauren Bessette satte kursen mod Marthas Vinyard i et lille privatfly (en Piper Saratoga II HP). John-John og Carolyn skulle videre til Hyannisport til et bryllup, men på vejen ville de lande i Marthas Vinyard og sætte Lauren af. Så langt nåede de aldrig.

John-John var blevet uddannet som pilot i 1998 men havde endnu ikke meget erfaring. Alligevel valgte han at flyve alene den aften, hvor mørket var ved at lægge sig over deres rute, samtidig med at en koldfront trak ind over området og forringede sigtbarheden.

Man ved ikke præcist, hvad der skete om bord på flyet, men den første del af turen gik fint, og de nærmede sig Marthas Vinyard, da flyet - ca. kl. 21.40 – pludselig dykkede næsten lodret ned mod havet, som blev flyet bevidst styret direkte mod overfladen. Den lille Piper Saratoga ramte vandet med en kraft, der øjeblikkeligt dræbte de tre passagerer. Der gik nogle timer, inden de tre blev savnet og en eftersøgning blev sat i gang, men først den 20 juni bliver vraget lokaliseret. Kort efter bjergedes ligene af både John-John, Carolyn og Lauren.

Når en Kennedy dør, står konspirationsteoretikerne på spring for at lede efter spor, der kan tyde på en forbrydelse. Konspirationsteoretikerne undrede sig over, at flyet styrede, som var det et selvmordsforsøg. De syntes, det var mærkeligt, at eftersøgningen var så længe om at komme i gang, der gik rygter om, at fly var blevet set kredse rundt i området, inden eftersøgningen blev sat i gang, og hvorfor fortalte de første meldinger, at der var en flyinstruktør om bord på flyet?

De efterfølgende undersøgelser viste, at flyet ikke havde haft mekaniske problemer. Det måtte altså være en pilotfejl, der havde forårsaget styrtet. Den eneste rimelige konklusion var, at ulykken skyldtes desorientering. I vejr med lav sigtbarhed kan piloter gå i panik og miste orienteringen fuldstændigt, så de ikke ved, hvad der er op og ned, og mister tiltroen til deres instrumenter. Det kunne forklare, at John-John pludselig styrede flyet direkte ned i havet.


Den officielle forklaring syntes umiddelbart ikke at give stof til konspirationsteorierne, men et sted i den officielle redegørelse står der, at flyets brandstofvælger blev fundet indstillet i OFF position, og her er der god grund til at løfte øjenbrynene, for det giver absolut ingen mening. Et lille fly, som det Piper Saratoga JFK fløj har to tanke, en i hver vinge. For ikke at give flyet overbalance, kan man skifte mellem de to tanke. Det gør man med en brændstofvælger. Den har også en OFF stilling, der kan bruges i tilfælde af brand, men brændstofvælgeren har en sikkerhedskontakt, så man ikke ved en fejl kan komme til at slukke for brændstoffet.

Selv om John-John gik i panik og mistede orienteringen, er det næppe sandsynligt, at han i sin fortvivlelse valgte at slukke for brændstoftilførelsen for at løse problemet. Det ville unægtelig kun forværre situationen. Men hvorfor stod brændstofvælgeren så i OFF position? Det er konspirationsteoretikernes vinkel. Det spor de ledte efter.

Brændstofvælgeren kunne tyde på, at der skete noget mærkeligt om bord på flyet den juliaften i 1999, hvor John-John døde. Med udgangspunkt i brændstofvælgeren formuleres teorierne: Der var måske alligevel en flyinstruktør om bord, som de første meldinger sagde. Måske var det ham, der fik flyet til at styrte, og måske blev eftersøgningen bevidst forsinket, så at man kunne nå at bjerge instruktøren. Måske slap den morderiske instruktør ud i live, måske var han en dødssyg mand, der var blevet presset eller købt til at udføre attentatet. Eller var han blevet hypnotiseret af CIA til at begå selvmord med John-Johns fly?

Det er lykkedes konspirationsteoretikerne at finde nogle få spor i sagen, men deres teorier bliver hurtigt ret udspekulerede. Teorierne bliver ikke mindre vilde, når de udpeger den hovedmistænkte som George Bush (sen. eller jr.). For hvem kunne frygte den amerikanske prins mere end republikanerne og dermed Bush-familien? Nogle mener, at Bush senior var involveret i mordet på JFK, så teorierne bliver næsten teatralske ved at pege på Bush jr. som hovedmistænkt for mordet på JFK jr.

Selv om brændstofvælgeren stod på OFF, er der dog ingen grund til at sætte hjernen på OFF. Teorien er ikke særlig stærk, men på den anden side: Når det gælder kampen om den amerikanske præsidentpost, synes næsten intet at være umuligt.

© Lars Bugge